Ga naar de inhoud



Klanten aan het woord

Mogelijke stroomuitval in België - gevolgen voor Uw beveiliging.

U hoorde het ongetwijfeld al in het nieuws. Er bestaat een reële kans dat we de komende maanden geconfronteerd worden met stroomonderbrekingen. In dit geval, zullen verschillende zones over het hele land hoogstens 3 tot 4 uur (tussen 17 uur en 21 uur) worden afgeschakeld. Wat zijn de gevolgen voor Uw beveiligingssysteem ? En waar moet U op letten ? Wij geven U graag een woordje uitleg. 

Wat gebeurt er met uw beveiligingssysteem als de stroom uitvalt?

Uw alarminstallatie :
Indien uw alarminstallatie ingeschakeld is op het ogenblik van de stroomuitval, dan schakelt Uw installatie automatisch over op de noodbatterijen, dus uw systeem blijft actief.
Uw klavier zal wel een piepend geluid maken en er zal een storingsmelding op het scherm verschijnen.
Er zit een batterij in uw alarmcentrale en in uw sirene(s). Daardoor heeft uw alarminstallatie een autonomie van een aantal uur(afhankelijk van de grootte van de installatie en zijn batterijen).
Als uw alarmsysteem nog niet ingeschakeld is bij stroomuitval, dan kan het ook niet gewapend (ingeschakeld) worden.

Uw branddetectie :
Bij een stroompanne schakelt de brandcentrale automatisch over op de noodbatterijen met een autonomie van een aantal uur.

Wat gebeurt er nog?
- Rookdetectoren, breek-het-glas knoppen, brandsirenes … blijven werken ook als er 
  brand zou ontstaan.
- Deuren blijven gesloten wanneer er elektromagneten geplaatst zijn.
- U krijgt een melding op het paneel dat er stroompanne is.

Uw camera installatie :
Bij stroomuitval wordt het opnametoestel uitgeschakeld en heeft u geen opname en beelden meer.
Elke camera is immers aangesloten op het opnametoestel.
- Indien de stroom van zowel opnametoestel als camera’s vanuit één zelfde punt vertrekt,
  kunnen wij een UPS (noodvoeding) voorzien. In dit geval blijven opname en beeld tijdelijk
  gegarandeerd.
- Vertrekt de stroom niet vanuit één zelfde punt, dan moet elke camera apart beschikken
  over een UPS (noodvoeding).

Verder kan de bereikbaarheid van het opnametoestel via het netwerk enkel gegarandeerd blijven indien de netwerkmodaliteiten voorzien zijn van een noodvoeding. Vraag in dit geval bij Uw provider na of dit het geval is.
Is dit niet het geval kunnen wij ook hier opnieuw een noodvoeding voorzien.

Uw toegangscontrole systeem :
Ook hier schakelen bij een stroompanne de controle unit en alle aangesloten componenten over op de noodbatterijen met een zekere autonomie van een aantal uur.
Indien U het systeem via het netwerk  toegankelijk is, dan hangt de bereikbaarheid af van de netwerkmodaliteiten die voorzien zijn. Indien deze voorzien zijn van een noodvoeding dan blijft het systeem bereikbaar.
Vraag in dit geval bij Uw provider na of dit het geval is.
Is dit niet het geval kunnen wij ook hier opnieuw een noodvoeding voorzien.

Meldkamer Connex Center :
Onze meldkamer Connexcenter schakelt in geval van langdurige stroompanne over op noodgeneratoren zodat de werking en bereikbaarheid gegarandeerd blijft.

In extreme omstandigheden, waarbij het aantal inkomende meldingen der mate hoge is , hanteert de meldkamer een zekere prioriteit qua afhandeling :

- Levensbedreigende meldingen (bvb paniekalarm – medisch alarm - brandalarm)
- Inbraak en sabotage
- Technische storingen : o.a. stroompanne, lage batterij

Stroompannes vallen dus niet onder de hoogste prioriteit gezien de systemen beschikken over een noodbatterij.

Indien voor Uw installatie een stroompanne wel een hoogste prioriteit wenst te krijgen, dan is het belangrijk dat U ons hiervan vooraf op de hoogte te brengt.
Hogere prioriteit bij stroompanne kan bvb van toepassing zijn wanneer U onmiddellijk wenst te weten dat een server geen stroom heeft, een diepvries geen stroom heeft, enz…
In dit geval kunnen wij deze meldingen koppelen aan het alarmsysteem zodat deze onder een hogere prioriteit behandeld kunnen worden.

Uw telefoonlijn :
Wanneer u aangesloten bent op de meldkamer of u  over een vocale kiezer beschikt, dan moet u ook rekening houden met uw telefoonlijn. De telefoonlijn zorgt nl. voor de doormelding van uw alarm naar de meldkamer of via de vocale kiezer naar uw gsm. Informeer tijdig bij uw provider (Telenet, Belgacom, …) welke maatregelen in acht zijn te nemen. U kunt er van uitgaan dat de telefoonlijn zal uitvallen.
Gebeurt de doormelding via het netwerk (via IP module), dan zal elke switch of router ook uitvallen zodat u opnieuw geen communicatie heeft.

Opgelet ! Externe factoren zoals telefonie/netwerk hebben wij niet in de hand en daar kunnen wij ook niet voor verantwoordelijk gesteld worden. Informeer dus tijdig bij Uw provider (Telenet, Belgacom, …).

A&E Security blijft tot Uw dienst, ook bij stroomuitval :
Indien u bij ons een servicecontract heeft, worden de batterijen van elk systeem bij elk jaarlijks onderhoud nagekeken en indien nodig en met uw goedkeuring preventief vervangen.
Beschikt U vandaag nog niet over een servicecontract ?
Dan maken wij graag een audit op basis van uw technisch dossier en kunnen we U op maat een oplossing aanbieden om Uw zekerheid bij stroomuitval te verhogen.

Heeft U nog vragen ? Aarzel dan niet een seintje te geven :
- Tijdens de kantooruren op het alg. nr : 050/45.40.10.
- 24u/7d service desk en remote support center : 050/45.40.20