Ga naar de inhoud



Klanten aan het woord

Wist u dat onze meldkamer de politie niet zomaar mag bellen bij een alarm?

Stel u voor: uw alarm gaat af en uw sirene begint – met veel lawaai – te loeien. Een prima afschrikmiddel tegen inbrekers! Bent u op dat moment aangesloten op onze meldkamer? Dan krijgt die een automatisch alarmsignaal en schieten onze getrainde operatoren meteen in actie: ze verwittigen alle personen op uw meldingslijst: uzelf, uw familie, de buren, ... 

Maar wat als de meldkamer niemand van uw lijst kan bereiken? Mag de meldkamer dan zomaar de politie verwittigen? Helaas, niet zonder verificatie! Neem dus uw voorzorgen.

Vals alarm? Dan riskeert u een boete tot 150 euro
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken mag onze meldkamer Connex Center sinds de aanpassing in de wetgeving van 25 juli 2007  niet zomaar naar de politie bellen bij een alarm. De politie vermijdt zo dat hun diensten om de haverklap moeten uitrukken voor ‘valse’ inbraakalarmen: door wind, dieren of een alarmsysteem dat per ongeluk niet is uitgeschakeld ... Begrijpelijk, want in 90% van de gevallen gaat het om een ‘vals’ alarm. Daarom is eerst een verificatie van het inbraakalarm nodig. Verwittigt u de politie zonder verificatie, dan riskeert u zelfs een boete tot 150 euro. Alleen buren of toevallige voorbijgangers die op uw alarmsignaal reageren krijgen geen boete, maar hun oproep krijgt maar een lage prioriteit.

Zorg voor een geldige verificatie van uw alarm
U of onze meldkamer mag de politie alleen bellen voor een geverifieerd alarm: er is effectief sprake van een (poging tot) inbraak. Maar hoe verifieert u een alarm?

Wettelijk correcte vormen van alarmverificatie zijn:
1. verificatie ter plaatse door de bewoner of door de hem aangestelde personen ;
2. verificatie via camerabeelden (vanop afstand);
3. technische verificatie door de meldkamer: via 2 of meerdere alarmsignalen, afkomstig  
    van verschillende detectiepunten (dubbele detectie)

Met een dubbele detectie zit u veilig
Ons advies? Kies voor optie 2 of 3, zodat u niemand – uzelf of iemand anders op uw contactlijst – hoeft bloot te stellen aan mogelijk gevaar. Maar dan moet uw alarminstallatie wel over de juiste toeters en bellen beschikken. Het is cruciaal dat uw alarmsysteem zo ontworpen is dat er een goede verificatie vanop afstand mogelijk is zodat u of de meldkamer snel en efficiënt kunt oordelen of het om een ongeoorloofde indringing gaat of niet. Het juiste type van detectoren moet op de juiste plaats staan (eventueel in combinatie met camerabewaking). Want hoe sneller en duidelijker uw alarmsysteem de juiste informatie levert, hoe sneller u of de meldkamer de politie kan en mag verwittigen.

Voorbeeld van een goede alarmverificatie :
  • magneetcontact op deur en/of raam in combinatie met een bewegingsdetector
  • 2 inbraakdetectoren in dezelfde ruimte
  • inbraakdetector + camerabewaking

Opgelet : de politiediensten kunnen niet zomaar uw gebouw of terrein betreden
Na een geverifieerd alarm kan de meldkamer de politiediensten opbellen zodat zij onmiddellijk ter plaatse gaan om te zien wat er aan de hand is. Maar zonder de aanwezigheid van de bewoner of iemand die de toegang kan verlenen is de politie niet gemachtigd om rond het pand te lopen of het pand te betreden. In dat geval kan de politie enkel vanop afstand kijken of er iets aan de hand is. Voor een optimale werking van de ordediensten is het dus van groot belang dat er altijd iemand aanwezig is om de politie toegang te geven tot het pand.

Sluit uw alarmsysteem aan op een IP-netwerk i.p.v. een vaste telefoonlijn
In de vorige Newsletter meldden wij al dat u problemen kunt ondervinden wanneer uw alarmsysteem met de meldkamer verbonden is via een vaste telefoonlijn. Het zit zo: de digitalisering van de vaste telefoonlijnen door de telecom providers (voor digitale televisie en dataverkeer) zorgt ervoor dat de communicatie naar de meldkamer soms verstoord wordt. Met alle mogelijke risico’s en problemen tot gevolg.

Voorkom dit probleem door uw alarmsysteem aan te sluiten op een IP-netwerk i.p.v. een analoge telefoonlijn. Deze kleine investering wint u snel terug dankzij de besparing van uw vaste telefoonlijn. Bovendien wint u aan veiligheid en bent u gerust. Want bij netwerkuitval door spanning of technische problemen neemt de GPRS uw alarm over.

Vragen of advies?
Bel 050 45 40 10 of mail naar adk@aesecurity.be