Ga naar de inhoud



Klanten aan het woord

wijziging wetgeving camerabewaking & GDPR : wat verandert er voor u ?

Sinds 25 mei 2018 is het nieuwe KB inzake de aangifte van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s in werking getreden, samen met de GDPR (General Data Protection Regulation).

Hierdoor zijn er heel wat nieuwe richtlijnen voor de gebruikers van camerabewaking.

Als partner voor beveiligingsoplossingen willen we u graag informeren over wat er allemaal veranderd is en wat dit concreet voor U betekent :

- m.b.t informatie- & aangifteplicht t.o.v. de overheden
- m.b.t. meldingsplicht t.o.v. bezoekers via pictogrammen
- m.b.t. het gebruik van camerabeelden

  • Belangrijk is bijvoorbeeld dat u een nieuwe aangifte moet doen van uw camerabewaking op een andere website : www.aangiftecamera.be. Ook wanneer u in het verleden reeds een aangifte gedaan heeft via de website van de Privacy Commission, moet u dit opnieuw doen.

  • U moet ook per site waar er camerabewaking is een camera- én GDPR-register bijhouden met specifieke info over de camera’s .

  • Voor gebruikers van een bestaande installatie voorziet men een overgangsperiode van 2 jaar om met alles in orde te zijn (tot 25 mei 2020). Voor nieuwe installaties moet dit in orde zijn de dag voor indienststelling van het systeem.

  • Er zijn ook andere richtlijnen voor de tekst op de pictogrammen. Hiervoor voorziet men een overgangsperiode van slechts enkele maanden (tot 1 december 2018).


Hieronder vindt u alle noodzakelijke info om u op weg te helpen :


Indien U nog vragen heeft, aarzel niet ons een seintje te geven op het nr 050/45.40.10.